Ca să se vadă verdele, trebuie descoperit griul!

Nicoleta Dumitrescu

 

Începând de ieri, potrivit unei inițiative a noului ministru al Mediului, înaintea sfârșitului de săptămână, fiecare zi de vineri va fi una verde! Plecând de la faptul că o mare parte din emisiile de dioxid de carbon provine doar din traficul rutier, inițiativa s-a soldat cu invitația de a lăsa acasă mașinile personale- în cazul acelora care au și le folosesc inclusiv pentru deplasarea la serviciu- și de a se apela la transportul alternativ. Adică mersul cu bicicleta, cu trotineta, cu mijloacele de transport în comun, încurajat fiind inclusiv mersul pe jos, recomandarea fiind ca un angajat din patru din fiecare instituție publică din România să vină la birou alfel decât la volanul mașinii personale. Așa că, ieri dimineață, pentru a face dovada exemplului venit de sus, de la centru, în campania ”Vinerea verde”, care mai de care dintre miniștri, inclusiv cel care a venit cu inițiativa, a fost filmat ori și-a făcut selfie circulând ba cu metroul, ba cu tramvaiul ori cu trotineta electrică, inclusiv mergând pe jos.

Respectarea recomandării ca măcar unul din patru angajați, dintre cei care lucrează la stat, prin rotație, să se ducă la muncă fie cu mijloacele de transport în comun, fie pe jos, ar face un serviciu nu doar naturii, ci mai ales comunității în care trăiesc și care-i plătește. Pentru că dacă ar lucra la o primărie ori la un serviciu ce ține de administrația locală, respectivul funcționar ar vedea cu alți ochi chiar o serie de aspecte negative care au legătură și cu activitatea pentru care sunt plătiți lunar din banii contribuabililor. Practic, înainte de a vedea verdele – care poate însemna viață sau sănătate- vor avea ocazia să vadă griul, mult prea mult gri, culoare care s-a așternut, în ultimii ani, pe oriunde a fost posibil.
Astfel, cei care vor apela la alternativa mersului pe jos vor avea surpriza să constate că, exceptând zonele centrale și cele unde sunt concentrate spații comerciale ori piețe, dimineața, în ciuda faptului că trotuarele sunt pustii, sunt nevoiți să cam facă …slalom. Printre mașini! Mai exact printre cele parcate fix pe mijlocul trotuarului, pietonii fiind nevoiți adesea să circule pe șosea și din cinci în cinci metri, și asta din cauza prostului obicei al unora dintre șoferi, în mod special al celor care, dacă ar putea, și-ar lăsa mașina în fața magazinului ca să nu fie nevoiți să meargă nici măcar doi pași pe jos! Pe de altă parte, cei care vor merge pe jos vor vedea că, în unele cazuri, nici după turnarea a trei straturi de asfalt de tot atâtea neamuri, în unele zone, atât pe trotuar, cât și pe carosabil, gropile tot nu au fost astupate, bordurile sunt lipsă, pe lista lipsurilor putând fi trecute coșurile de gunoi, semnele de circulație, trecerile de pietoni ori măcar prezența unei singure bănci în stațiile mijloacelor de transport în comun, astfel încât călătorii să nu mai fie nevoiți să stea rezemați de câte un copac ori de gardurile imobilelor din apropiere. Cert este că, luând la pas străzile, griul iese și mai în evidență. Întrucât, pe lângă străzile unde unii încă nu știu care este rolul coșului sau al pubelei de gunoi, sunt destule zonele, inclusiv din marile orașe, unde nu s-a ținut cont de nicio regulă în construcție, în condițiile în care, lângă imobile unde predomină zidurile albe sau cărămida au fost ridicate, mult mai înalte, construcții din care nu lipsesc sticla, fierul și termopanul. Iar griul și contrastul dintre frumos și hâd, vizibil și în cazul construcțiilor, se pot vedea inclusiv de pe geamul mijloacelor de transport în comun. Prin urmare, dacă măcar o zi pe săptămână unul din patru angajați din instituțiile publice ar merge pe jos ori cu mijloacele de transport în comun, poate există șansa ca, observându-se griul, să poată apărea, într-un final, și… verdele!

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*