Comunicarea cu familiile pacienţilor, o problemă reală a spitalelor din România

Avocatul Poporului a solicitat Spitalului Judeţean de Urgenţă Ploiești instituirea unui protocol de informare a aparţinătorilor

 

Violeta Stoica

Situația apărută ieri dimineață la Institutul Matei Balș din Capitală, unde cinci pacienți, care se aflau internați într-unul dintre pavilioanele spitalului, au decedat în urma unui nou eveniment tragic, a demonstrat cât de importantă este comunicarea cu aparținătorii pacienților aflați pe patul de spital. Cu atât mai mult când este vorba despre incendii în care pier oameni, când zeci de pacienți în stare critică sunt transportați în alte unități medicale pentru a li se salva viața, iar membrii familiilor sunt pur și simplu înnebuniți de durere amplificată de lipsa de informație. Ieri, la Matei Balș, s-a stabilit un protocol de anunțare a rudelor celor transferați. Prea puține informații însă pentru familiile celor decedați, cel puțin în primele ore după incendiu.
Încă o tragedie care demonstrează că este absolut necesară o procedură internă care să și fie aplicată în toate unitățile medicale cu paturi din România. De altfel, cu câteva zile în urmă, Avocatul Poporului a atras atenția Spitalului Județean de Urgență Ploiești despre obligația instituirii unei asemenea proceduri.
Instituția Avocatul Poporului a emis, pe 20 ianuarie 2021, o recomandare adresată managerului Spitalului Județean de Urgență Ploiești de a dispune o serie de măsuri pentru ca familiile celor internați pe secțiile acestei unități medicale să fie informate asupra stării de sănătate a pacienților.
În Recomandarea nr. 5 din 20 ianuarie 2021, semnată de Renate Weber, se arată că managerul, în exercitarea atribuțiilor prevăzute de legislația în vigoare, „va dispune elaborarea procedurii operaționale privind informarea aparținătorilor despre starea de sănătate a pacienților internați în orice secție a spitalului, conform legislației în vigoare, în așa fel încât să fie descriși toți pașii care trebuie urmați, stabilite atribuțiile, persoanele responsabile, avându-se în vedere și permanenta revizuire a acestei proceduri”. De asemenea, conducerea Spitalului Județean de Urgență Ploiești trebuie să dispună și „prelucrarea procedurii operaționale cu întreg personalul implicat”, precum și aducerea la cunoștința pacienților și a aparținătorilor a conținutului respectivei proceduri operaționale, prin publicarea acesteia pe pagina de internet a spitalului sau prin afișare la avizierul spitalului.
Pe de altă parte, managerul Spitalului Județean de Urgență Ploiești trebuie să informeze, în termen de 30 de zile, instituția Avocatul Poporului cu privire la însușirea Recomandării, precum și referitor la toate măsurile dispuse, inclusiv copii ale documentelor care susțin adresa de însușire a acestei recomandări.
Actul emis de către Avocatul Poporului a fost o urmare a unei sesizări din oficiu a instituției, după apariția în presă, în data de 13 noiembrie 2020, a unui articol în care se arăta că un pacient bolnav de cancer a fost lăsat, după externare, în fața blocului de către echipajul ambulanței Spitalului Județean de Urgență Ploiești. În urma anchetei privitoare la acest caz, instituția Avocatul Poporului a emis această recomandare, care, pusă în aplicare, ar trebui să conducă la o mai atentă comunicare dintre cadrele medicale, pe de o parte, și pacienți și aparținători, pe de altă parte, pe toată durata internării bolnavilor în oricare dintre secțiile Spitalului Județean de Urgență Ploiești.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*