Consiliul Județean Prahova, condus de liberalul Iulian Dumitrescu – 3,3 milioane de lei pentru un alt S.F.: Transbaiul

În urmă cu 9 ani, Tineretul Național Liberal se pronunța împotriva acestui proiect

Violeta Stoica

Studiile de fezabilitate se țin scai de Consiliul Județean Prahova, în special pentru ipotetice modernizări de infrastructură rutieră. După S.F.-urile destinate centurilor ocolitoare ale unor orașe prahovene, multe dintre ele aflate în lucru acum, a venit rândul organizării licitației pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru obiectivul „Modernizarea, reabilitarea și extinderea traseului Azuga – Bușteni – Gura Vitioarei, prin accesibilizarea golului alpin Munții Baiului și a drumurilor județene DJ 102I, DJ 101T, DJ 102, DJ 100G”. O documentație extrem de scumpă, dat fiind că valoarea estimată a contractului de prestări servicii se ridică la 3.290.692,5 lei, sumă ce ar urma să fie decontată din fonduri europene.
Potrivit datelor achiziției, obiectivul general al contractului este acela de a elabora Studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investiții „Modernizarea, reabilitarea și extinderea traseului Azuga – Bușteni – Gura Vitioarei, prin accesibilizarea golului alpin Munții Baiului și a drumurilor județene DJ 102I, DJ 101T, DJ 102, DJ 100G”, „în conformitate cu prevederile legale și respectarea standardelor și normativelor tehnice în vigoare”. Lungimea acestei artere rutiere este de aproximativ 88,6 km.
Rezultatele așteptate din partea prestatorului: studiu topografic; expertiză tehnică; studiu geotehnic; studiu de fezabilitate, documentație pentru obținerea certificatului de urbanism, inclusiv obținerea acestuia; documentații pentru obținerea avizelor menționate în certificatul de urbanism, inclusiv obținerea acestora; studiu de trafic; studiu hidrogeologic; analiză de traseu, fiind solicitate două variante de traseu.

Ce spuneau tinerii liberali, în 2012, despre acest drum prin munți

În urmă cu nouă ani, tinerii liberali se pronunțau împotriva acestui proiect de construire a arterei rutiere prin munți. Iată reacția Comisiei de Turism a TNL, apărută în presă, la finalul lunii aprilie 2012: „Comisia de Turism a TNL a redactat o rezoluţie prin care scoate la iveală interesele existente în spatele unui proiect de sistematizare rutieră dintr-o zonă greu accesibilă, montană, pentru a cărui realizare s-au asociat primarii pedelişti din Buşteni, Azuga şi Valea Doftanei. Construcţia acestui drum, numit TRANSBAI, va fi finanţată din fonduri majoritar europene, sub aşa-numitul pretext de „îmbogăţire a potenţialului turistic al zonei şi scurtarea timpului de acces între cele două văi paralele”. Comisia de Turism a TNL se pronunţă împotriva unui asemenea proiect megalomanic de asfaltare iraţională şi inutilă a acestui drum din Munţii Baiului (Judeţul Prahova) în lumina intereselor locale de moment (şi a ignorării studiilor de impact asupra mediului), în conjunctura în care reţelele de drumuri locale şi judeţene preexistente sunt ignorate de autorităţile zonale şi se găsesc într-o stare precară de sistematizare cel mai probabil din lipsa unor avantaje imobiliare adiacente, aşa cum se preconizează prin „mini-boom-ul” oferit de specula cu terenuri destinate construirii, în urma oportunităţilor deschise de Transbai. În cazul şoselei asfaltate din Bucegii de vis-a-vis, artizanii proiectului (CJ Dâmboviţa şi fostul ministru al turismului Elena Udrea) încercau să inoculeze opiniei publice ideea de beneficii pe care le va aduce drumul în ceea ce priveşte dezvoltarea „industriei fără fum”. Singurul beneficiu al drumului menţionat este cel al facilitării accesului la terenurile alăturate şoselei, deja parcelate în scopul final al amplasării diferitelor construcţii, pe scurt, înlesnirea unei afaceri imobiliare de amploare.În această conjunctură, având precedentul creat şi extrapolând la cazul Transbaiului, noţiunile de dezvoltare durabilă şi activitate turistică aşa cum sunt definite ele la nivel european şi mondial nu pot fi invocate, ca şi pretext, sau mai bine zis paravan pentru vehicularea intereselor personale ale celor trei primari PDL-işti şi ale „camarilei” lor personale, din spatele acestui proiect. Ne punem întrebarea dacă nu întâmplător situarea pe primul loc a primarilor Adrian Purcaru (Azuga), Emanoil Savin (Buşteni) şi Gheorghe Mosor (Valea Doftanei), în sondajele cu privire la intenţiile de vot la alegerile locale din vara acestui an, i-a făcut pe aceştia să se alieze în acest proiect faraonic şi inutil al Transbaiului? O astfel de arteră rutieră este menită să mascheze migrarea afacerilor imobiliare din perimetrul Văii Prahovei spre zona superioară a Munţilor Baiului şi, mai departe, spre Bazinul Văii Doftanei, acolo unde nevoia de speculă cu terenuri a grupurilor de interese din care aceşti edili fac parte se poate desfăşura în voie, necontrolată (după modelul Rânca sau Bucegi – Şaua Dichiu). Comisia de Turism a TNL consideră că vehicularea ideii unei staţiuni montane în zona de culme este improprie, fiind o „sperietoare” care să umfle preţurile terenurilor adiacente Transbaiului, ştiut fiind apetitul investitorilor de a arunca cu banii, atunci când apar informaţii despre anumite proiecte strategice de dezvoltare”.
Acum, la nouă ani de la reacția respectivă, după ce între timp PDL a devenit PNL, proiectul pare viabil și susținut din plin de președintele CJ Prahova, liderul liberalilor prahoveni, Iulian Dumitrescu.
Sursa foto: Facebook/TransBai

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*