Despre marketingul sportiv din fotbal – Interviu cu Valentin Popescu

Venirea lui Edi Iordănescu la FCSB ar putea readuce fanii pe termen lung?

Fanii vor fi atrași prin muncă și prin rezultate. E remarcabil că a apărut, în sfârșit, un antrenor care vorbește și despre suporteri.

Întrebarea este dacă un nume ca al lui Eduard Iordănescu poate schimba ceva…

Cu siguranță. Este un nume dintr-un nume mare și tinde să fie și el un nume mare prin rezultatele pe care le are. Apariția lui la FCSB va aduce motivație nu numai pentru jucători, ci și pentru angajații clubului, pentru suporteri. Spuneam în interviurile trecute că Gigi Becali trebuie să puncteze și la capitolul acesta și să aducă un antrenor cu nume. Cred că acum a făcut extraordinar de bine ce a făcut, pentru că și-a adus un antrenor care are rezultate bune, cel puțin la nivelul primei ligi. Asta va atrage foarte mulți suporteri. Să nu uităm că Edi Iordănescu este și fiul unuia dintre cei mai mari jucători și antrenori ai Stelei. Foarte interesante sunt și declarațiile lui Anghel Iordănescu. De curând a spus că și-ar dori foarte tare să îl vadă pe fiul său antrenând în Ghencea.

Am mai vorbit despre varianta asta… FCSB din nou în Ghencea?

Mie nu mi se pare realizabilă anul acesta, dar, cu siguranță, la anul poate fi. Gigi Becali a declarat că a făcut cerere atât la „Arcul de Triumf”, cât și la stadionul „Steaua”. Clar va fi un val de împotrivire, dar, cum a spus și Anghel Iordănescu, care vede chiar Rapidul jucând în Ghencea, atât timp cât cineva plătește pe un stadion făcut din banii contribuabililor…

Aducerea lui Edi Iordănescu este o lovitură de imagine…

Pare că-n al doisprezecelea ceas Gigi Becali și-a revenit și a luat o decizie extraordinară. Sper să-l țină. Sunt convins că cel puțin o perioadă de liniște va urma pentru FCSB, ceea ce va însemna și o creștere pentru acest club, atât din punct de vedere sportiv, cât și al atragerii mai multor suporteri.

Ar trebui venit cu ceva nou și din punctul de vedere al marketingului, nu?

Ar trebui, dar nu știu cât crede domnul Gigi Becali în treaba aceasta. Se vor întâmpla de la sine niște lucruri prin venirea lui Edi, dar, dacă ar avea și un departament profesionist de marketing acolo, care să pună și mai mult în valoare ceea ce se întâmplă în momentul acesta, s-ar simți ceva. Edi Iordănescu este un foarte bun comunicator și, îndrumat de un departament de marketing profesionist, ar face lucruri extraordinare.

Au un manager bun de gură acolo, am văzut că îl implică din nou, deci…

Chiar și Meme Stoica a declarat că este extrem de motivat de apariția lui Edi. E un om care, dacă este lăsat în pace, știe ce să facă. Dar cred că nici el nu a fost lăsat. Se pare că acum are dezlegare… ca la post.

Apropo de Ghencea. Totuși, foarte puțini suporteri la meciurile CSA Steaua. Au fost câteva sute la ultimul joc de acasă. Cum îți explici?

Nici nu s-au făcut lucruri concrete pentru atragerea spectatorilor. Apare un stadion, dar… Iată imaginea care m-a frapat când treceam pe lângă Ghencea: se vede un stadion modern în spate și o intrare dezolantă în față. Cine se ocupă de intrare? Clubul Sportiv al Armatei Steaua. Cum poți să stai cu această imagine? Când intri cu un copil acolo să se antreneze, vezi niște garduri dărâmate și sudate. Curățenie este, primăria își face treaba, dar…

L-am văzut pe Ogăraru pozându-se cu niște sponsori…

Ogăraru a fost retrogradat la echipa de juniori…

Da, dar au venit niște sponsori. Numele Steaua atrage în continuare.

Sunt și lucruri frumoase în bază. Acele terenuri au fost refăcute de la zero. Dar eu nu înțeleg cum poți să lași primul impact în halul acela. E și o vorbă românească, dar culmea, aici funcționează altfel. Înăuntru, stadioanele de antrenament arată foarte bine, iar afară gardul e, de fapt, leopardul. Probabil se vor face și astea.

Apropo de Edi Iordăneacu și de antrenori, se pare că acțiunile lui Șumudică au făcut mai mult rău decât bine la CFR? Și modul lui de a reacționa…

CFR-ul nu era obișnuită cu astfel de manifestări…

Da, era un club mai decent…

Au apărut și altfel de știri despre ei. Șumudică i-a scos puțin din monotonia cu care erau obișnuiți, dar s-a dovedit că nu a fost ok ce s-a întâmplat acolo. Lăsând la o parte CFR și fiindcă tot vorbim despre acțiuni de marketing, am remarcat un lucru extraordinar. Există o asociație cu care și compania pe care o reprezint este în parteneriat, se numește Rapid Old Boys, și mi-a plăcut foarte tare că la orice meci au venit cu un moment extraordinar.

S-a întâmplat cu FC Argeș, când au mers la mormântul lui Dobrin și au depus o coroană de flori, s-a întâmplat la meciul cu Farul, când i-au scandat numele și i-au oferit un tricou și flori marelui Hagi. Chiar și la derby-ul cu FCSB, când l-au adus pe marele lor golgheter, Ion Ionescu, să dea lovitura de începere.

Cum poate folosi Farul mai bine numele lui Hagi ca să facă acțiuni pe marketing, să atragă suporteri, să vândă produse cu însemnele clubului?

Hagi e un brand în sine. Acum depinde și de disponibilitatea lui Hagi, este un om care muncește foarte mult. Să fii și antrenor, și comunicator, și absolut tot. Cred că Hagi ar trebui să își facă și la Farul Constanța un departament de marketing.

Păi nu l-a preluat pe cel de la Viitorul?

Nici cel de la Viitorul nu a excelat. Acum cred că au un mare avantaj, pentru că brandul Farul este mult mai puternic și mai generator de suporteri. Trebuie să facă evenimente în jurul echipei.

Cu Hagi în prim-plan?

Cu Hagi în prim-plan, dar, până la urmă, să scoată și mai mult ideea de echipă, de Farul Constanța, de istorie.

Afacerea Messi cum ți s-a părut? Nu sunt niște sume exorbitante pentru oamenii de rând?

Eu nu am nimic împotriva acestor sume, nu se naște un Messi în fiecare zi. Mai toți jucătorii de la PSG sunt așa, niște zei printre fotbaliști. Nu mi se pare tocmai fair-play, și toată lumea acuză chestia asta, dar, cumva, și FIFA se plătește și am văzut că forul mondial a închis ochii când a fost vorba de fair-play financiar.

PSG a vândut foarte multe tricouri, în număr foarte mare, în primele zile de după transferul lui Messi…

Era de așteptat. Când îți vine Messi… Și Messi nu este un jucător care s-a perindat de la un club la altul. El a fost la FC Barcelona și atât. Acum, Barcelona pare o echipă care și-a pierdut identitatea. Dar are capacitatea să își revină. Barcelona, până la urmă, nu a fost doar Messi. Pe acolo au trecut jucători mari, inclusiv Hagi.

Până la urmă, afacerea asta pare să fie profitabilă, chiar dacă salariul este imens…

A, cu siguranță, pentru că oamenii ăștia au înțeles foarte bine că este o afacere în sine sosirea lui Messi acolo. Este o afacere generatoare de bani. E mult mai mult decât fotbal. Oamenii care au hotărât să îl transfere pe Messi acolo și-au făcut niște calcule înainte. Când ajungi la nivelul ăsta, cu siguranță calculezi totul.

Ar putea fi folosită mai mult imaginea sportivilor care au luat medalii la Jocurile Olimpice de către cluburi, federații?

Ce pot să spun este că se vor regăsi printre câștigătorii Galei Trofeelor Alexandrion, ediția cu numărul 7, cea mai importantă gală a sportului românesc, care se face în ianuarie. Dacă un tânăr ca David Popovici ar fi făcut parte dintr-o țară care are anumite direcții în zona asta – ca să nu spun civilizată, cum zice toată lumea – cred că a doua zi ar fi făcut reclame la nu știu câte companii, ar fi ținut speech-uri motivaționale. Dar e bine că mai apare câte un astfel de sportiv.

Concret, ce ar putea să facă cluburile și federațiile?

Cele mai importante cluburi de care aparțin acești sportivi sunt Dinamo și Steaua. Ambele cluburi ar fi trebuit să aibă câte un departament care, în momentul în care se întorc oamenii aceștia cu acele medalii, să organizeze evenimente în jurul lor, apoi să facă tot felul de propuneri către companii. Să nu lase tot timpul companiile să reacționeze. Uite, eu, ca reprezentant al Alexandrion Group, mă uit la televizor, văd pe cutare și îmi dau seama că pot să fac o campanie în jurul lui. De ce nu vine inițiativa și din partea clubului pe care-l reprezintă acel sportiv? Pentru că nu există un departament specializat. De aceeaa spun că ar trebui, poate, externalizat marketingul… Nu există oameni specializați care să facă propuneri, să aibă bazele de date cu toate companiile importante. Ar putea trimite email-uri în care să spună: „Marele nostru sportiv X a câștigat medalia asta și suntem foarte interesați să colaborăm cu compania dumneavoastră.

Cred că și firme de cosmetice ar putea face ceva. S-a vorbit de unghia aceea care i-a lipsit lui David.

Cu siguranță. Sunt agenții în România care sunt foarte creative. Iau așa o marjă de 7 luni și o să-i întreb când vor veni la Gala Trofeelor Alexandrion câte contracte au făcut fiecare în urma acestor rezultate remarcabile. S-a întâmplat de multe ori să întreb sportivii și să-mi spună că în afară de statul român, care i-a premiat cu o anumită sumă, și e normal, doar la gala noastră au mai primit un premiu. Altceva, nimic. Nu sunt numai sporturi vandabile, dar le poți face vandabile. De exemplu, e posibil ca tirul să nu pară foarte interesant. Cu toate astea, noi am premiat-o pe Laura Ilie de la tir. Dar s-ar putea să nu fie atât de interesant pentru alte companii. Dacă nu spui celor din jur că exiști… Poate că nu toți marii proprietari de companii sunt ahtiați după sport și nu își iau informația, dar pot reacționa la un altfel de stimul. Asta înseamnă să vinzi o imagine, a spus Valentin Popescu.

Valentin Popescu (41 de ani) este expert în marketing sportiv, unul dintre cei mai cunoscuți oameni din domeniu. În 2019, a fost desemnat cel mai bun specialist de marketing sportiv din România. Este creatorul și organizatorul Galei Trofeelor Alexandrion, unde sunt premiați cei mai buni sportivi români ai anului.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*