Guvernul îşi va asuma, prin memorandum, ţintele şi obiectivele proiectului „România Educată”

• Trei tipuri de licee şi Bacalaureat bazat pe competenţe
• Posibilitatea transferării între unităţi de învăţământ pe baza unor teste
• Sprijin financiar istoric – 3,6 miliarde de euro

Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat că Guvernul îşi va asuma săptămâna viitoare, prin memorandum, ţintele şi obiectivele proiectului „România Educată”.
„În urma discuţiilor din aceste zile au reieşit o serie de lucruri importante. În primul rând, coaliţia de guvernare şi-a exprimat susţinerea pentru proiect şi chiar săptămâna viitoare Guvernul îşi va asuma, prin memorandum, ţintele şi obiectivele „României Educate”, urmând să stabilească un plan clar de acţiune, cu responsabili şi termene pentru implementare”, a spus şeful statului, la Palatul Cotroceni, citat de Agerpres.
Iohannis a avut, începând de luni, o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului „România Educată”, în contextul finalizării dezbaterii publice. „Vorbim despre un proiect care se bazează pe cea mai amplă consultare naţională în domeniul educaţiei din perioada postdecembristă, nu mai puţin de 10.000 de persoane şi peste 150 de organizaţii şi de instituţii fiind direct implicate”, a detaliat preşedintele.
Şeful statului a subliniat „deschiderea membrilor Parlamentului, inclusiv a celor din Opoziţie, pentru a colabora la transpunerea legislativă a proiectului”.
În acest sens, el a spus că nu mai doreşte ca acest domeniu să fie politizat.
„Educaţia trebuie să fie baza noastră comună de construcţie şi să nu mai aibă culoare politică. Românii aşteaptă consens pe astfel de teme esenţiale pentru viitorul ţării noastre şi, din păcate, ceea ce am văzut de prea mulţi ani au fost lupte politice sterile, care au afectat inclusiv educaţia. Nu mai putem continua aşa, dacă vrem ca România să avanseze şi să se dezvolte”, a punctat Iohannis.
Astfel, el a anunţat că, „în cel mai scurt timp, se va constitui un grup de lucru transpartinic pentru a construi cadrul legislativ care să permită implementarea proiectului”.
„Parlamentul trebuie să fie un pilon central al procesului de reformă a sistemului de educaţie şi, prin această asumare, poate reda încrederea românilor în aleşii săi”, a apreciat acesta.
Klaus Iohannis a mărturisit că „procesul de elaborare a acestei viziuni a durat mult” tocmai pentru că şi-a dorit „ca în ‘România Educată’ să se regăsească vocile tuturor celor care au propuneri relevante de politică publică”.
„Nu e un secret pentru nimeni că, în anumite perioade de guvernare, educaţia nu s-a aflat pe agenda politică, ceea ce a ţinut în loc ‘România Educată’. Am avut apoi ani electorali intenşi, a urmat pandemia, cu greutăţile, dar şi cu lecţiile ei valoroase. Acum avem, în sfârşit, şansa unei discuţii constructive, urmate de asumarea transpartinică şi de un proces consecvent şi stabil de implementare”, a subliniat preşedintele.
Preşedintele Klaus Iohannis a mai declarat că în proiectul „România Educată” se propune ca pe parcursul celui de-al doilea semestru liceele să poată organiza examen de admitere, însă a subliniat că Evaluarea Naţională rămâne principalul instrument de certificare a competenţelor la finalizarea gimnaziului şi de repartizare în ciclul următor. El a arătat că structura de învăţământ rămâne preponderent aceiaşi.
„Dezvoltăm educaţia timpurie, menţinem clasa pregătitoare şi gimnaziul de la clasa a V-a la clasa a VIII-a, creştem autonomia şcolilor, mai ales acolo unde există capacitatea administrativă necesară. Pentru restul şcolilor vom susţine noi forme de sprijin şi alocarea de resurse dedicate creşterii actului educaţional. Schimbări faţă de structura actuală apar la tranziţia între etapele educaţionale”, a mai spus Iohannis.
Preşedintele Klaus Iohannis a mai precizat că proiectul „România Educată” propune trei tipuri de licee, respectiv teoretic, vocaţional şi profesional, arătând că la finalul celor patru ani de studiu, elevii acestora vor putea susţine examenul de Bacalaureat bazat pe competenţe.
Iohannis a precizat că se propune şi posibilitatea ca, în urma unor testări, elevii să se poată transfera la liceul dorit, indiferent de rută. „Unul dintre cele mai importante obiective ale proiectului „România Educată” este acela de a elimina barierele birocratice care limitau posibilităţile tinerilor de dezvoltare şi de a întări dreptul fiecărui elev de a reveni în sistemul de educaţie şi de a-şi urma ambiţiile atunci când acestea îi pot aduce un viitor mai bun. Eliminăm birocraţia şi dacă un elev este, de exemplu, la un liceu profesional şi îşi dă seama că nu se regăseşte acolo şi vrea să facă trecerea la unul teoretic sau vocaţional va putea să se transfere în urma unor testări specifice la liceul dorit”, a declarat Iohannis. El a arătat că examenul de Bacalaureat va fi bazat pe competenţe.
„Noul Bacalaureat, deschis tuturor şi bazat pe competenţe, este o altă componentă importantă a ‘României Educate’. Îmi doresc un examen care să poată evalua corect capacitatea absolvenţilor de a se descurca în societate şi în viaţă în general. Un absolvent de liceu, indiferent de profil, trebuie să poată înţelege problemele puse de schimbările climatice sau utilitatea vaccinurilor, asta înseamnă să ne asigurăm că cetăţenia activă nu rămâne doar un deziderat declarativ”, a subliniat şeful statului.
De asemenea, preşedintele Klaus Iohannis a spus că proiectul „România Educată” beneficiază de un „sprijin financiar istoric” de peste 3 miliarde şi jumătate de euro.
Suplimentar, prin alte fonduri europene, vom finanţa cu 400 de milioane de euro renovarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, pentru garantarea siguranţei şi a securităţii copiilor şi dascălilor în şcoli”, a afirmat şeful statului, la Palatul Cotroceni.
Iohannis a subliniat că a insistat să fie asigurată finanţarea necesară pentru o parte dintre priorităţile şi reformele proiectului, inclusiv prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
„Mă refer, de exemplu, la reducerea abandonului şcolar, prin sprijinirea a peste 2.500 de unităţi de învăţământ preuniversitar, dotarea a 10.000 de laboratoare şi cabinete şcolare, mobilarea a 75.000 de săli de clasă, construirea a 140 de creşe şi servicii complementare de educaţie timpurie, realizarea a 10 centre de învăţământ dual, dezvoltarea unei reţele de şcoli verzi şi formarea a 100.000 de cadre didactice pentru predarea online”, a detaliat preşedintele Iohannis.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*