La vremuri noi, oameni noi! Claudiu Buciu despre carieră, familie, naveta în Germania și primele 100 de zile la Primărie

Claudiu BuciuClaudiu Alexandru Buciu este candidatul PNL la funcția de primar al orașului Lugoj, cu șanse reale de a ocupa cea mai înaltă funcție în administrația locală. Îmi permit să fac această afirmație în urma unor percepții a fenomenului politic pe care le-am dezvoltat nu numai de-a lungul anilor petrecuți în presă, dar mai ales din realitatea înconjurătoare în care sunt puternic ancorat.

Desigur că această campanie electorală este deosebit de virulentă și că atacurile la persoană au depășit demult standardele unei campanii civilizate. E un adevărat război în care combatanții au ieșit din tranșee și lupta se dă la baionetă.

Propaganda electorală zăpăcește și mai mult cetățeanul. O parte a presei locale este învinuită de actuala administrație de servilism în relația cu Claudiu Alexandru Buciu. Eu cred că presa, la fel ca mulți lugojeni, este dornică de o schimbare. Același lucru îl doresc și eu și asumându-mi riscul de a fi catalogat și eu ca fiind slugoiul penelistului, am să-i adresez câteva întrebări viitorului primar.

– Cine ești dumneata, Claudiu Alexandru Buciu?

– M-am născut la 13 mai, 1977, în Lugoj. Am absolvit Universitatea Europeană Iosif Constantin Drăgan, secția Științe Juridice. Am lucrat o perioadă ca jurist în Primăria Lugoj, apoi am activat ca jurist la Fundația Caritas, Dieceza greco-catolică, din Lugoj, o asociație non-profit, unde am dobândit o experiență inte­re­santă în ajutorarea oamenilor cu nevoi speciale și aducerea de ajutoare din afară.

Am funcționat o vreme și la Fun­da­ția Europeană Drăgan, ocu­pându-mă ca jurist de problemele universității cât și ale trustului de presă, de la Lugoj, Brașov și București, ori având onoarea să fiu asistentul personal al profesorului Iosif Constantin Drăgan. Apoi am intrat în avocatură, unde am profesat câțiva ani, după care am trecut în alt domeniu, și anume acela al Dezvoltărilor Imobiliare. Fondurile de investiții cu care colaborez achiziționează imobile și terenuri și construiesc centre comerciale pe tot teritoriul României dar și în Europa. Este un fond de investiții german, clienții pe care i-am avut au construit rețele germane de marketuri.

Valoarea investițiilor a fost de cinci milioane și s-a ajuns și la cincizeci de milioane de euro. Numărul locurilor de mun­că create era între 30 și 200 de angajați pe obiectiv. Am deschis centre comerciale la Reșița, Arad, Timișoara. La Lugoj nu am reușit pentru că nu a dorit primarul. În schimb, am reu­șit la Craiova, București, Sla­tina, Alexandria, Constanța, Bra­șov, Cluj, Satu-Mare, Sighetul Mar­mației, Mediaș, Piatra Neamț, Iași, Pașcani, Râmnicul Sărat, Focșani, Buzău, Brăila Râmnicu-Vâlcea, în toate aceste orașe lucrările au fost gestionate de mine. Jobul meu este să negociez achiziția de terenuri și să autorizez investițiile care urmau să fie făcute. Coordonez o echipă de arhitecți, proiectanți de specialitate, economiști dar și activitatea firmelor de construcții care edifică aceste centre co­mer­ciale. În acest context, în toată această perioadă, am avut legături cu diverse autorități publice, de la primării, agenții de mediu, agen­ții de cadastru, direcții de sănătate publică – tot ce implică au­torizarea construirii și funcțio­nării unor asemenea centre comerciale.

– Înțeleg că familia, soția și cei trei copii locuiesc în Germania. Ce se va întâmpla dacă veți fi ales primar? Veți face naveta?

– După cum bine știți, am casa părintească în Lugoj. Familia mea locuiește momentan în Germania, dar după ce soția mea, care este medic, va termina al doilea rezidențiat vor reveni în țară.

– O altă critică adusă este aceea că în perioada începutului pandemiei ați stat în Germania, de unde ați criticat actuala administrație de la Lugoj. Cum răspundeți acestor acuze?

– În perioada aceea toți cetățenii Europei au stat în izolare. Faptul că am ales să stau lângă familie aproape două luni cred că e ceva firesc. Dacă stăteam în Lugoj, mi se impuneau aceleași reguli de izolare. Nu am ales să critic administrația doar în pandemie. Sunt un critic obiectiv și corect de șase sau șapte ani. Să nu uităm că, deși am stat în Germania, în această perioadă am reușit să atrag o finanțare de la Guvern în valoare de un milion de euro pentru Spitalul Municipal, în condițiile în care admi­nistrația Boldea a refuzat constant să aloce sume de bani spitalului. Chiar dacă nu am fost fizic în Lugoj, am făcut tot ce am putut pentru ajutorarea comu­nității. Alții, deși prezenți fizic, au fost cu totul absenți la nevoile concitadinilor.

– Făcând un exercițiu de imaginație, vreau să vă întreb, în cazul în care veți fi ales primar, după cele 100 de zile pe care electoratul le acordă răgaz unei noi administrații, cu ce realizări din obiectivele promise veți putea ieși în fața cetățe­nilor? Nu trebuie să uitați că presa va sancționa orice derapaj.

– Eu îmi doresc ca presa să fie la fel de critică cu mine, așa cum am fost eu cu actuala administrație. Când spun asta, sunt foarte sincer. Fără o presă critică nu avem cum să-i ținem pe politicieni, activi și atenți la ce trebuie să facă. Acest răgaz de o sută de zile, din punctul meu de vedere va trece a doua zi după ce vom fi aleși. Eu nu pot cere votul lugojenilor și apoi să mă gândesc la ce voi face. Nu am nevoie de suta de zile, pentru că știu ce am de făcut, mai bine zis, ce avem de făcut, eu și echipa mea. Faptul că vom descoperi lucruri pe care acum nu le cunoaștem, nu ne va împiedica, încă din prima zi, să luăm măsurile necesare. Prioritatea numărul unu este curățenia orașului. Aici vom acționa imediat.

Al doilea lucru foarte important, aflat pe același palier al urgențelor, va fi pregătirea funcțio­narilor pentru accesarea fon­durilor europene, fonduri necesare pentru educație, sănă­tate, infrastructură, apă-canal. Știm ce avem de făcut din prima zi, în vederea pregătirii docu­mentației pentru accesare de fonduri in aceste domenii.

Avem toată deschiderea din partea guvernului și din partea europarlamentarilor pe care îi avem, oameni care au funcții administrative în actuala structură a Comunității Europene. Avem sprijinul lor. Având în vedere proiectele de finanțare pe care le desfășoară primăria și cărora nu mai reușește să le dea de capăt, pentru a nu pierde acei bani, o să vedem ce nu s-a făcut bine, să încercăm să nu pierdem finanțarea, mă refer la GAL sau autobuzele electrice, să încercăm să corectăm lucrurile și să nu risipim munca depusă de funcționarii primăriei până în prezent. Cu privire la fonduri, mai există un aspect. Primăria a depus o multitudine de proiecte la Compania Națională de Investiții, proiecte pe care s-a depus praful, pentru că nu s-a completat cu documentația necesară aprobării lor. E vorba de câteva bazine de înot în oraș, renovarea câtorva săli de sport, câteva complexe sportive, de care primăria nu se mai ocupă. Trebuie să reluăm discuțiile cu Compania Națională de Investiții, să vedem dacă mai putem obține finanțările. O altă resursă neglijată de primărie este suma de 120 de miliarde de care primăria a uitat, acordată pe PNDL 2, pentru schimbarea rețelelor de canalizare din oraș. Primăria a uitat efectiv de acești bani. Termenul de finalizare a lucrărilor este sfârșitul acestui an, iar noi nici nu le-am început… Din discuțiile purtate la guvern se pare că acest termen se va prelungi cu un an, dar nu cred că vom reuși în acest interval de timp să licităm, să proiectăm și să executăm lucrarea, fapt pentru care vom încerca să obținem încă o prelungire, pentru a nu pierde finanțarea. Așadar, cele o sută de zile nu vreau să ne fie acordate de lugojeni. Așteptările sunt prea mari și nevoile prea stringente ca să pierdem timpul.




– Funcționarilor din primărie le este teamă că odată instalat în funcția de primar, o să treceți la mazilirea lor în masă. Cineva le insuflă această teamă. Cum comentați?

– În activitatea mea, colaborez cu foarte mulți oameni din primărie, mai bine sau mai puțin bine pregătiți, dar consider că se poate colabora cu oamenii de bună credință, chiar dacă actuala conducere a neglijat pregătirea lor profesională. Eu cred în fiecare om și fiecare dintre ei poate fi util la ceva. Sigur că actuala conducere nu a provocat singură actualul dezastru din Lugoj. Mai sunt și complici, coordonatori și șefi de servicii de care ne vom despărți cât mai repede, pentru că nu au știut sau nu au avut curajul de a explica primarului că lucrurile pe care le face nu sunt bune pentru comunitate. În rest, ne vom ocupa de reprofesionalizarea personalului, vom discuta de la egal la egal cu ei, nu vom fi stăpânii lor, așa cum se comportă actuala administrație, și sunt convins că oamenii își vor schimba comportamentul și vor dori cu adevărat să lucreze pentru oraș și pentru cetățeni.

– Pandemia aceasta a creat o serie de probleme lugojenilor. Cum nu sunt semne că anul viitor va aduce o relaxare totală, mă gândesc că malurile Timișului, mă refer la zona cuprinsă între piața agroa­limen­tară și dig, ar putea deveni un spațiu de agrement în sezonul cald și nu numai. Am spus de nenumărate ori că Timișul, acest dar neprețuit al naturii, ar trebui redat lugojenilor dar nu am avut înțelegerea administrației. Totul a fost doar un dialog al surzilor. Aveți în vedere și reabilitarea acestei zone?

– Există o ordonanță de urgență, care prevede posibilitatea pre­luă­rii în administrarea pri­măriilor a malurilor albiilor de râuri de către administrațiile publice, în limitele intravilanu­lui. Primăria noastră nu a făcut acest lucru pentru că nu a vrut. Nu există altă explicație, bani am avea, două tractoare de tuns iarba nu costă așa de mult, avem 30-40 de angajați la serviciul de sere care ar putea să se ocupe de această activitate. Vom solicita de la Apele Române acordarea dreptului de administrare a malurilor râului Timiș pe porțiunea de intravilan și ne vom îngriji noi de ele. Deocamdată orașul este total neîngrijit. Nu există nicio cadență și nicio regularitate în efectuarea lucrărilor de îngrijire.

Nu se vede mâna gospodarului. Totul se întâmplă hao­tic. Zona de după autogară, care se întinde pe o suprafață de 7-8 hectare, aflată în administrarea primăriei, o vom transforma în așa zise grădini urbane. Cei care doresc, vor putea primi spre folosință 250 până la 300 metri pătrați, unde pe aceste suprafețe dotate cu apă și curent, căi de acces și îngrădite, oamenii vor putea cultiva legume, flori sau vor putea amenaja căsuțe unde să-și petreacă timpul liber. Oamenii trebuie scoși din blocuri în mijlocul naturii. În occident există așa ceva, cred că o asemenea inițiativă ar fi bine- venită.
– Desigur că problemele cu care se confruntă orașul sunt multiple și că ele nu pot fi rezolvate decât în timp. Neliniștea mea cea mare este că orașul s-a degradat nu numai fizic dar și cultural și spiritual. Dacă Lugojul era denumit cândva, capitala culturală a Banatului, astăzi nu mai avem niciun drept să ne mai mândrim cu asta. Cum se mai pot îndrepta lucrurile?
– Viața culturală a Timișoarei este foarte dezvoltată în com­pa­rație cu ce avem noi aici. Trebuie să întărim legăturile culturale cu Timișoara, să creăm o colaborare din care să avem de câștigat cu toții. Puțini lugojeni au posibilitatea să se ducă la Timișoara pentru a vedea un spectacol de calitate, drept pentru care vom aduce cultura spre noi. Știu că sunt multe de făcut. Lumea e nervoasă și vrea schimbare. Rog electoratul să vină la vot. Trebuie schimbată această administrație.

Noi nu cerem nimănui să ne voteze neapărat pe noi, dar trebuie să ne despărțim de actuala adminis­trație, care este deosebit de păguboasă. Veniți la vot și votați cu ochii larg deschiși.

Nu uitați, că la vremuri noi, trebuiesc oameni noi!

Autor: Dan Timaru

Articolul La vremuri noi, oameni noi! Claudiu Buciu despre carieră, familie, naveta în Germania și primele 100 de zile la Primărie apare prima dată în Redeșteptarea.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*