Pr. Dr. Florin Codrea :,, Nu suntem, oare, mult prea des în situația de nu fi pregățiți să întreținem un dialog liber și deschis cu Dumnezeu prin intermediul rugăciunii?”  

 

Părintele Codrea  este un erudit. Limbajul cu care te întâmpină este a unui erudit. Reușește să-ți capteze atenția încă de la început. În Postul Sfintelor Paști, ne-a acordat un interviu. Trebuie citit și recitit, este atât de profund mesajul, și atât de actuale problemele care sunt dezbătute aici. Dacă aveți timp, mergeți și îi ascultați predicile, sunt sigur că veți merge și a doua oară.

 Părinte  Florin Codrea, creștinii ortodocși sunt în Săptămâna Mare. Ne puteți vorbi, pe scurt, despre semnificația fiecărei zile a acestei Săptămâni ?

Înainte de toate, trebuie spus că evenimentele acestei Săptămâni nu se constituie, sub nicio formă, într-un efort, repetat anual, de dezarhivare. Ele propun și se înfățișează a fi o actualizare a ceea ce poate deveni edificarea propriei noastre vieți.

N-am putea să ne regăsim, cu sinceritate, în indiferența sau lipsa de implicare personală în descoperirea unui sens profund, autentic și veșnic al propriei noastre vieți? De aici și constatarea hristică a lipsei de perspective cu privire la rodul scontat de divinitate prin „înrădăcinarea” noastră în viața pe care pretindem că am stăpâni-o, deși, evident este darul lui Dumnezeu. Blestemul rostit de Hristos asupra smochinului neroditor ar trebui să ne atragă atenția asupra lipsei noastre de perspectivă asupra sensului vieții. „Roadele” noastre sunt singurele semne care descoperă faptul că am înțeles și am urmat misiunea încredințată în mod unic și irepetabil fiecăruia dintre noi și că Hristos nu face decât să constate împlinirea sau lipsa acesteia în peisajul veșnic al Vieții. (Lunea cea Mare)

Nu suntem, oare, mult prea des în situația de nu fi pregățiți să întreținem un dialog liber și deschis cu Dumnezeu prin intermediul rugăciunii? Și asta în contextul în care avem la îndemână tot „instrumentarul” necesar al împlinirii acestui dialog plecând de la ideea că suntem singurele ființe capabile de dialog cu divinitatea, care pot înfrumuseța lumea prin întreținerea flăcării rugăciunii asigurată, neîntrerupt, de untdelemnul faptelor bune. Doar așa putem fi recunoscuți de Dumnezeu. Sau ne asumăm verdictul divin ca o consecință firească a neimplicării noastre : „Adevăr vă spun vouă: nu vă cunosc pe voi!”(Mt. 25,12). (Marțea cea Mare)

Câți dintre noi suntem gata să risipim iubire necondiționat, în pofida oricărui calcul contabil-financiar care ne-ar îndepărta de orice tentativă de a oferi ceea ce este necesar, la momentul oportun, celor alături de care, printr-un amplasament divin, ne-a fost dat să conjugăm la viitorul veșniciei verbul „a fi” ? Oricare din noi am putea fi Maria care dăruiește prin risipire. „Risipei se dedă florarul” (Lucian Blaga) nu înseamnă a încremeni în slogane seculariste și interese aparent prioritare, ci înseamnă a fi prezent acolo unde Hristos se arată: în aproapele nostru, înseamnă a fi prezent cu atenție sporită și gata de a risipi ceea ce, prin darul lui Dumnezeu, s-a întâmplat să fim și să avem. (Miercurea cea Mare)

„Aceasta să faceți spre pomenirea Mea!”(Lc.22,19) a devenit, de peste două mii de ani, modalitatea liturgic-concretă de actualizare și participare activă la Jertfa și Învierea Mântuitorului. Euharistia (Împărtășania) însemnă mulțumirea de a fi părtaș la parcursul hristic al Golgotei în perspectiva Învierii. Tabloul cuprinde și partea întunecatei trădări a lui Iuda, dar cu amendamentul că trădarea (păcatul) poate fi iertat cu condiția elementarei întoarceri cu lacrima metanoiei noastre ceea ce înseamnă ridicare (înviere). (Joia cea Mare)

Moartea este parte a vieții. Acest adevăr poate fi mărturisit de cel care crede în Hristos Care este „Învierea și Viața”, ceea ce înseamnă că adevărata viață decurge din Înviere, din trăirea cu Hristos. „Pentru mine Viața este Hristos, iar moartea un câștig!”(Filipeni 1,21). A-L însoți pe Hristos până la mormânt însemnă a reuși să întrezărim orizontul limpede al Învierii noastre. Moartea cea grea nu este cea biologică, ci cea a despărțirii de Dumnezeu. (Vinerea cea Mare)

Tot ceea ce se salvează trebuie, mai întâi, recuperat fie și din abisul în care, deliberat sau nu, a ajuns. Pogorârea la Iad este parte a programului mântuitor pe care divinitatea l-a inițiat prin Întrupare, Pătimirile, Moartea și Învierea lui Hristos, Mântuitorul nostru. (Sâmbăta cea Mare) .

Paștele înseamnă doar mese îmbelșugate și reuniuni familiale?

Fiecare trebuie să-și definească Paștile (trecerea). Pentru cei care urmează calea credinței, Paștile înseamnă trecerea de la moarte la viață. Nu prea cred că o astfel de ecuație existențială se poate rezolva gastronomic. Dar să nu uităm că din peisajul sublim al acestu Mare Praznic face parte și acest aspect. Dozajul, prioritatea dimensiunii duhovnicești și risipa de iubire și iertare vor face diferența, fără îndoială.

De ce nu toți creștinii sărbătoresc Paștele la aceeași dată?

Din păcate încă nu se sărbătoresc Paștile la aceeași dată de toți creștinii. Este o problemă de calendar. Sfinții Părinții ai Bisericii au stabilit, încă de la primul Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325, că data Sfintelor Paști va fi, în fiecare an, în prima duminică de după lună plină, după echinocțiul de primăvară. Deci, vorbim despre o data de reper fixă, respective echinocțiul de primăvară (21 Martie) și o data schimbătoare, luna plină, pe lângă care intervine și o amânare de o săptămână dacă se întâmplă să cadă a dată cu Paștele iudaic și de raportarea la calendarul iulian sau gregorian.

Care sunt obiceiurile de Paște la Biserica Buna Vestire pe care o păstoriți?

Biserica Buna Vestire din Baia Mare este familia lărgită a lui Hristos și a Maicii Sale. Cu astfel de repere obiceiurile și viața comunității noastre sunt cele ale Bisericii drept măritoare. În Joia Mare vom avea Denia celor 12 Evanghelii de la ora 18:00. Vinerea Mare va cuprinde, tot de la ora 18:00 Prohodul Domnului, iar în Sâmbăta Mare vom binecuvânta și sfinți „Paștile” (pâinea și vinul) pe care le vom distribui credincioșilor începând cu ora 17:00. Duminica Învierii va debuta cu Slujba de Înviere la ora 0:00 urmată de Sfânta Liturghie a Marelui Praznic al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos și de sfințirea coșurilor cu darurile aduse de credincioși în acest sens. Praznicul va continua cu Slujba celei de-a Doua Învierii, Duminică în jurul orei 11:00. Luni și Marți, celelalte două zile de Praznic vor cuprinde Sfânta Liturghie începând cu ora 10:00. Biserica noastră, aflată în Baia Mare, pe strada Bogdan Vodă, între școlile nr.3 și nr.21 îmbrățișează, cu mare drag, și binecuvintează pe toți cei care, cu „frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste” îi calcă pragul.

Slujbele dumneavoastră pot fi urmărite, dacă nu ma înșel, și pe pagina dumneavoastră  de Facebook.

Da, există și această posibilitate de a urmări acțiuni și activități ale comunității noastre și pe această cale. Căutarea poate fi făcută după: Parohia Ortodoxă Buna Vestire Baia Mare sau Ioan Codrea.

Un gând pentru cititorii Jurnalmm

Lumina Învierii lui Hristos să vă învăluie sufletele făcându-le în stare să atingă, gingaș, veșnicia.

HRISTOS A ÎNVIAT !

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*