Prelegerea Memorială Sardar Patel-2020 de Minstrul Afacerilor Externe din India, Dr. S. Jaishankar: India și lumea post-Covid

Vallabhbhai Jhaverbhai Patel (31 octombrie 1875 – 15 decembrie 1950), cunoscut sub numele de Sardar Patel, a fost primul viceprim-ministru al Indiei. El a jucat un rol principal în lupta țării pentru independență și a îndrumat integrarea acesteia într-o națiune unită, independentă. El a fost ministrul de interne al Indiei în timpul integrării politice a Indiei la scurt timp după ce țara și-a dobândit indendența la 15 august 1947.

1. Este un privilegiu extraordinar să fiu invitat să susținem Prelegerea Memorială Sardar Patel în acest an. O tradiție importantă, una care a început de fapt în anul în care m-am născut, aceste prelegeri au fost susținute de o galaxie de eminenți lideri, oameni de știință, oameni politici și intelectuali. Sunt foarte conștient de numeroasele urme pe care calc astăzi. Faptul că reprezint Gujarat în Rajya Sabha mă face și mai conștient de această onoare. Și, ca cineva care încearcă să conecteze lumea mea a diplomației la reputația lui Sardar Patel de a face față provocărilor dezvoltării naționale, nu mă pot gândi la un subiect mai bun decât să mă concentrez asupra răspunsului Indiei la lume după povestea Coronavirusului.

2. Această pandemie a fost cel mai devastator eveniment global din memoria noastră vie pentru cei mai mulți dintre noi. Impactul său cumulativ, în termeni de vieți și mijloace de trai pierdute, este cu adevărat greu de cuantificat. Deoarece suntem mai dezvoltați și interconectați acum, implicațiile sale asupra calității vieții au fost foarte profunde. În multe privințe, impactul poate fi comparat cu devastarea cauzată de un conflict major. Cu toate acestea, este, de asemenea, foarte diferit în ceea ce privește impactul său în cadrul societăților și între națiuni. Modul în care ne va schimba stilul de viață este încă în desfășurare. Ceea ce putem vedea în mod clar este că la nivelul indivizilor, familiilor, societăților sau chiar al națiunilor, multe perspective s-au schimbat semnificativ. Există, desigur, oportunități încorporate în această criză, iar realizarea lor va fi un test al capacității de a conduce. La nivel colectiv, suntem încă limitați de imaginația noastră pentru a înțelege pe deplin complicațiile unei ere în care am intrat acum. Și atunci când contemplăm aceste incertitudini care au venit asupra noastră atât de brusc, se recunoaște cu adevărat valoarea conducerii corecte în circumstanțe dificile. În istoria Indiei moderne, puțini simbolizează acest lucru mai adecvat decât Sardar Vallabhbhai Patel.

3. În urmă cu șaptezeci și cinci de ani, atât lumea, cât și India se aflau în mijlocul unui alt tip de turbulențe. Al Doilea Război Mondial tocmai se încheiase, răsturnând în mod cuprinzător ordinea globală. Au apărut noi centre de dominație cu interese și perspective foarte diferite. Forțele puse în mișcare, unele precedând conflictul, au pus sfârșit la stăpânirea colonială în vaste părți ale globului. Acasă, desigur, rezistența și hotărârea luptei noastre de independență pionierate au prevalat în cele din urmă. Dar au făcut-o cu prețul partiționării țării noastre și cu toate consecințele sale însoțitoare. Acesta a fost contextul în care Sardar Patel s-a ridicat în etapa de conducere și a preluat provocările imediate ale construirii națiunii. Era deja recunoscut printre liderii noștri preeminenți, admirat atât pentru viziunea sa politică, cât și pentru abilitățile sale organizatorice. La preluarea puterii, el și-a asumat cele mai dificile responsabilități de guvernare, lăsând deoparte interesele sale personale. Iar această perioadă a conducerii sale naționale este cea care deține cele mai relevante lecții pentru noi în prezent.

4. În perspectiva populară, Sardar Patel este văzut ca fiind responsabil pentru aderarea Jammu și Kashmir, Hyderabad și Junagadh. În realitate, contribuția sa a fost și mai mare. De fapt, aceste exemple – oricât de provocatoare au fost – au avut loc pe o bază fermă pe care el a consolidat-o printr-un set de negocieri rapide cu mize mari cu multe alte state princiare. Deoarece aceste evenimente s-au întâmplat în India, avem tendința să le considerăm mai degrabă drept politică decât diplomație. Dar așa cum V.P. Menon a pus în vedere atât de abil în cronicile sale, exercițiul a implicat cele mai dure negocieri pe care ni le putem imagina. Și indiferent dacă vorbim de obiectivul, strategia sau tactica lor, ei rămân demni de studiu aprofundat chiar și astăzi.

5. Sardar Patel este, de asemenea, pe bună dreptate asociat cu remodelarea serviciilor publice pentru India independentă. El a putut face acest lucru, deoarece perspicacitatea sa administrativă a impus un profund respect atât în mecanismul de stat pe care l-am moștenit, cât și în cel care a fost altoit apoi pe el. În același timp, Sardar a rămas foarte mult un om al poporului. Abilitatea sa de a valorifica energiile maselor pentru soluționarea problemelor importante și de actualitate a fost legendară. Gândirea sa economică a primit probabil mai puțină atenție în istorie decât merită. El a recunoscut în mod clar importanța dezvoltării rapide a capacităților naționale prin promovarea unui antreprenoriat mai puternic. Când vine vorba de securitatea națională, desigur, el a fost, fără îndoială, cel mai dur și mai practic. Nefiind distras nici de romantismul politic, nici de construcțiile teoretice, el a văzut lumea așa cum era și a elaborat strategii în consecință. Știm, de asemenea, că el era prevăzător cu privire la provocările de dincolo de granițele noastre. Celebrul său dialog cu Pandit Nehru în noiembrie 1950 a expus viziunile lor contrastante asupra lumii. În timp ce a ajutat la orientarea Indiei în fața provocărilor fundamentale pentru consolidarea noastră națională, Sardar a stabilit câteva abordări de bază relevante chiar și astăzi. Acestea pot servi drept inspirație atunci când abordăm problemele care decurg dintr-o pandemie extraordinară.

6. Chiar înainte ca Covid-19 să înghită lumea, era evident că sistemul internațional cu care ne obișnuisem era supus stresului. Cauzele sale au fost multiple și complexe și s-au intensificat reciproc. Un set de probleme axate pe dezamăgire cu o globalizare care a creat câștiguri inegale în cadrul societăților și între ele. Privind în urmă, este evident că interesele economice ale câtorva au prevalat în detrimentul mijloacelor de trai ale multora. Rațiunea progresului global colectiv și-a pierdut treptat credibilitatea drept consecință. Războaiele de clasă rezultate în lumea dezvoltată au contribuit în multe cazuri la creșterea nesiguranței politice. Un al doilea fenomen, unul mai extins în perioada sa de timp, a fost reechilibrarea economiei globale și, ulterior, a politicii mondiale. Era inevitabil, odată ce națiunile independente au apărut, că vor exista noi centre de producție și consum. Desfășurarea acestuia poate avea propria complexitate care depindea de alegerile politice naționale. Dar tendința mai mare a fost, în multe privințe, de neoprit. La urma urmei, nicio eră din istorie nu poate fi înghețată în fața avantajului perpetuu al ascendentului temporar. Cu toate acestea, când s-a întâmplat acest lucru, s-a declanșat o serie de competiții și frecări între națiuni care caracterizează actualele realități internaționale.

7. Combinația celor două a creat un al treilea set de provocări pentru arhitectura globală stabilită – o schimbare radicală a ponderii puterilor mondiale, însoțită de o schimbare comportamentală a celor dominante. În special, creșterea Chinei și repoziționarea Statelor Unite au o profundă relevanță. Pe măsură ce interesele și modelele au devenit mai dificil de împăcat, frecările între state au adus la probleme care erau până atunci latente în discursul internațional. A intensifica acestea reprezintă o transformare a metricii puterii într-o eră a dependenței tehnologice superioare și a unei interdependențe mai mari. Influența politică a devenit mai puțin dependentă de forța militară brută și a trecut din ce în ce mai mult la utilizarea instrumentelor precum finanțele, comerțul, conectivitatea, datele și tehnologia. Efectul cumulativ al acestor evenimente multiple se reflectă astăzi în mai mulți jucători, reguli contestate, agende conflictuale și dispute mai clare. Pandemia Covid-19 ar putea fi ultima picătură în paharul unui consens global destrămat.

8. Dacă lumea a purtat povara condițiilor preexistente chiar și atunci când a fost lovită de pandemie, India nu a făcut excepție. Narațiunea convențională în această privință tinde să se concentreze pe probleme de finanțe și comerț, cu unele probleme sociale și politice adăugate pentru siguranță. Dar o autoevaluare cu adevărat critică a ultimului sfert de secol ar ridica întrebări mai profunde despre înțelegerea noastră asupra reformei și globalizării. Se spune adesea că, în India, noi facem schimbările care ne forțează mâna, mai degrabă decât schimbările pe care ar trebui să le facem. Cu alte cuvinte, reacționăm la criza din momentul prezent și ne retragem într-o poziție implicită de satisfacție odată ce problema apare soluționată. Și adevărul este că asta s-a cam întâmplat cu noi de la începutul anilor ’90. Dezbaterile privind reforma s-au concentrat în mare parte pe diferite aspecte ale economiei, industriei și comerțului, poate în mod firesc dacă ne amintim că declanșarea crizei a fost urmarea dezechilibrării unei balanțe de plăți. Însă realitatea incontestabilă este că zone mari de activitate economică, socială și umană au rămas neatinse. Indiferent dacă era vorba de agricultură sau muncă, educație sau administrație, interesele pentru puterea dobândită a ținut la distanță impulsurile reformei ulterioare. Indicii noștri de dezvoltare umană nu s-au îmbunătățit în mod natural. Iar cerințele de urbanizare au rămas la fel de ineficient abordate, precum cerințele creșterii rurale. Nu doar atât, absența progresului pe frontul social a început să se reflecte tot mai mult chiar și pe cel economic.

9. Acest scenariu intern a fost acompaniat de o strategie externă care, de asemenea, a limitat competitivitatea Indiei. În căutarea globalizării, am încheiat acorduri cu calcule pe termen scurt. India a importat pentru a consuma, a face comerț și a profita mai degrabă decât pentru a absorbi, inova și produce. Excesul opțiunilor cu costuri reduse din exterior a erodat în mod evident producția internă. Nu întâmplător, în ciuda creșterii economice destul de ridicate, provocările Indiei cu privire la ocuparea forței de muncă au început să se înrăutățească. Consecințele acestui fapt asupra susținerii cererii și promovării producției s-au conturat în timp. Destul de inconștient, am început să percepem în eficiența altora o soluție pentru propriile noastre limitări. Și odată cu aceasta, motivația pentru reformă a rămas la un nivel confortabil pe ordinea de zi. Dacă autoevaluările au rămas pozitive, acest lucru se datorează faptului că se bazau pe compararea noastră cu propriul nostru trecut și nu cu alți concurenți. Faptul că mulți alții, inclusiv din vecinătatea noastră, au luat-o înainte a avut întotdeauna explicații. În al doilea deceniu al acestui secol aceste realități ne-au ajuns din urmă. S-a ajuns la o înțelegere din ce în ce mai mare că globalizarea fără o strategie este ca și cum ai conduce fără o destinație. Iar adevăratul indicator pentru reformă poate fi doar impactul său asupra puterii naționale.

10. Factorii de decizie din întreaga lume care se ocupă de impactul pandemiei se concentrează acum pe redresarea economică și socială. Națiunile au luat decizii în conformitate cu circumstanțele lor particulare, multe fiind conștiente de faptul că adevăratele provocări persistă în continuare. O preocupare generală pentru toți a fost prezervarea vieții și cea a mijloacelor de trai. Deloc neașteptat, aceasta este și principala ocupație a Indiei în acest moment. Cu toate acestea, calea spre recuperare este pavată cu pași de rezistență care reflectă experiența pandemiei. Aceștia ar putea fi îndreptați către preocupările mai directe, precum în sectoarele sănătății și farmaceutice. Sau ar putea fi mai mari, acoperind producția, distribuția și consumul intern. Poate mai mult decât ne dăm seama, crearea rapidă a unei infrastructuri de răspuns la pandemie și satisfacerea unor nevoi socio-economice imense în timpul unei crize a creat un nou nivel de așteptări. Chiar dacă publicul indian a arătat o lăudabilă forță și disciplină în fața adversității, aceasta nu a fost în nici o măsură micșorată datorită conducerii și motivației. Totuși, astăzi este esențial să ne gândim prin strategii care ar ajuta să facem acest lucru de domeniul trecutului. Dar tocmai pentru că pandemia a scos în evidență numeroase neajunsuri, aceasta este și o oportunitate de a contempla reforme profunde.

11.  Într-un anumit sens, o bază pentru aceasta a fost pusă de un set de inițiative începând cu anul 2014. Campaniile naționale au abordat o gamă largă de provocări care erau în mod tradițional excluse din dezbaterea privind reforma. Ele au variat de la incluziunea financiară la livrarea digitală, amândouă la scară de largă; de la energie și apă pentru toți, la locuințe accesibile; educație și toalete pentru fete, la igienizare și curățenie; planificarea urbană și veniturile rurale, pentru accelerarea construirii infrastructurii; de la digitalizare și formalizare la dezvoltarea abilităților; precum și promovarea start-up-urilor, antreprenoriatului și inovării. Mesajul era de a îmbunătăți indicii de dezvoltare umană, de a pune la dispoziție facilitățile de bază, de a face salturi folosind medii digitale, de a împuternici aspiraționalul și de a extinde oportunitățile și beneficiile, consolidând în același timp abilitățile. Nu mai puțin importantă a fost schimbarea în cadrul temei mișcării poporului. Făcând acest lucru, mentalitatea colonială că oamenii și guvernul sunt două entități diferite a ajuns de domeniul trecutului.

12. Angajamentul față de transformarea societății a fost în mod clar apreciat de public, după cum reiese din rezultatul electoral din 2019. Astăzi, aceste experiențe au ajutat să pună bazele unor schimbări mai cuprinzătoare care erau de mult așteptate. Reformele recente din agricultură, muncă și educație sunt deosebit de notabile, având ca scop eliberarea acestor sectoare de constrângerile unei ere demult trecute. Eliberarea fermierului de intermediar va avea, evident, implicații profunde pentru agricultură. În mod similar, codurile moderne ale muncii vor extinde ocuparea forței de muncă și vor oferi beneficii mai mari. Schimbările în educație nu numai că au introdus mai multă flexibilitate, ci sporesc perspectivele de angajare ulterioară. Într-adevăr, în contextul unor programe masive de asistență socială și al unei livrări asistate digital, învățăm cât de reformistă poate fi o abordare centrată pe om din partea guvernării.

13. Cu toate acestea, reformele politice necesită sprijin practic care s-a manifestat până acum în moduri diferite. Producția în general și IMM-urile primesc acum atenția și asistența pe care au meritat-o de mult timp. Mai mult decât sectoarele în sine, India pare să se elibereze de perspectivele economice ale perioadei care a urmat după dispariția lui Sardar. Există și alte domenii în care bate vântul schimbării, nu în ultimul rând în domeniile administrației și ale serviciului public. Este clar acum că viziunea lui Sardar Patel, de a crea cele mai bune rezultate în urma politicilor, are nevoie de revigorare. Un efort nou asupra specializării, performanței și livrării este, prin urmare, deosebit de binevenit.

14. Nu trebuie să ne facem iluzii legate de drumul spre recuperare și mai departe, care va fi unul lung și dificil. Privind orizontul, există lecții din experiențele altora pe care India trebuie să le integreze, fie în ceea ce privește resursele umane, infrastructura socială sau capacitățile economice. Facilitățile de bază precum cele ale energiei, apei și locuințelor nu mai pot fi tratate ca un lux. Nici educația, asistența medicală, abilitățile și ocuparea forței de muncă nu pot rămâne pentru unii doar opțiuni. În special, o concentrare mai mare pe tehnologie și producție este esențială pentru perspectivele Indiei. Digitalizarea ar putea deține cheia apariției credibile a bunăstării sociale într-o națiune cu resurse limitate. Acest lucru este important de recunoscut având în vedere așteptările în creștere ale gândirii aspiraționale.

15. Un angajament de promovare a creșterii centrate pe ocuparea forței de muncă poate fi asistat de reformele muncii și de programele de calificare. De asemenea, se vede un efort puternic și susținut pentru a face mai ușoră desfășurarea afacerilor. Paradoxal, trebuie să depășească o îngreunare anterioară a economiei ce pretindea susținerea săracilor, când realitatea a fost că a micșorat oportunitățile de angajare. Unele dintre răspunsuri se află, de asemenea, în domeniul politicilor noastre comerciale care nu au fost în concordanță adecvată cu interesele noastre. Să nu uităm că într-o lume în care războaiele comerciale și bătăliile tehnologice sunt mai comune, dezindustrializarea este cu adevărat echivalentă cu dezarmarea unilaterală. Dar simplificarea activităților comerciale nu este doar un obiectiv economic; are implicații sociale și chiar strategice enorme. În ultimă instanță, faptul este esențial pentru consolidarea cuprinzătoare și rapidă a puterii naționale a Indiei. Și în ceea ce privește reforma în sine, India s-ar desăvârși cu adevărat atunci când vom interioriza faptul că acesta este un proces fără sfârșit, cu o aplicabilitate din ce în ce mai largă. Puterile serioase știu că, într-adevăr, această călătorie nu are o destinație.

16. Provocările pentru creșterea și dezvoltarea națională nu se opresc la domeniile socio-economice. Rectificarea greșelilor de guvernanță și a deficiențelor de implementare sunt o parte majoră a soluției. Problema, desigur, vine în multe forme și variații. Acestea variază de la politici învechite și arhitectură politică inadecvate la implementare ocazională sau chiar neglijare directă. În definitiv, accentul se pune atât pe capacități, cât și pe strategii. Dacă ne lamentăm cu privire la limitările infrastructurii de frontieră din prezent, trebuie să cercetăm motivele stării lor actuale. La urma urmei, periferia va reflecta în mare măsură capacitățile sau lipsa lor de la nivelul central. Lăsarea unor părți ale țării subdezvoltate sau sub-guvernate prezintă riscuri evidente, cu atât mai mult la frontieră. De asemenea, nu putem să ne preocupăm de provocări speciale neglijând în același timp rutina zilnică. Protejarea frontierelor este, de exemplu, un exercițiu 24×7 și nu doar un răspuns adecvat la o situație emergentă.

17. Dezbaterile noastre în ceea ce privește securitatea națională trebuie să recunoască valoarea punerii în aplicare a structurilor și sistemelor necesare. Pledarea unor soluții de amploare fără a consolida fundația poate fi o politică dramatică; nu este o politică serioasă. Dimpotrivă, experiența noastră din ultimii ani în accelerarea creării infrastructurii de frontieră în nord arată cât de multă diferență poate face o concentrare mai clară și o implementare mai bună. Distrugerea barierelor și asigurarea unui proces de guvernare mai integrat sunt la fel de importante pentru performanță. Aceasta a reprezentat o prioritate majoră în ultimii șase ani, în special în domeniul securității naționale. Această tranziție de la declarații la fapte este în foarte bună concordanță cu perspectivele lui Sardar. Dorința de bază este, desigur, de a recunoaște pe deplin provocările cu care se confruntă națiunea. Reducând energia investită în probleme precum terorismul transfrontalier sau geopolitica competitivă, s-a conturat tendința de a privi în altă parte în fața unor alegeri dure. Într-o lume mai dificilă, acest lucru va fi mai puțin posibil.

18. Toate diversele societăți și politici federale urmăresc perfecționarea unității. Într-adevăr, dacă există un domeniu în care Sardar Patel a lăsat o amprentă de neșters, acela este în integrarea națională. Fiind o civilizație care prețuiește unitatea în diversitate, este vital să hrănim legăturile care ne leagă împreună. Călătoria noastră din ultimii șaptezeci și trei de ani nu a fost lipsită de obstacole. Dacă le-am depășit cu succes, aceasta se datorează în mare parte unei determinări naționale care emană din moștenirea lui Sardar. Dar au rămas aspecte din epoca sa în care neglijarea a fost în mare măsură raționalizată de-a lungul anilor. Nu ne poate servi bine satisfacerea intereselor deja desăvârșite sau ignorarea realităților concrete. Politica mondială este extrem de competitivă, iar alții caută în permanență punctele interioare slabe. Pluralismul nostru profund care armonizează atât de multă diversitate este forța civilizației noastre și nu o creație contemporană. Știm acest lucru intuitiv; restul lumii se va zbate întotdeauna să înțeleagă. O India fidelă rădăcinilor sale va fi întotdeauna puternică și rezistentă. Gândirea noastră este cel mai bine condusă de credința în sine și de conștientizarea națională. Sardar Patel a avertizat în repetate rânduri să nu supunem pozițiile noastre intereselor și judecății altora. Acest lucru este valabil la fel de mult acum ca atunci.

19. Deși sunt multe de făcut acasă, este de asemenea adevărat că nu putem ignora evenimentele globale. Lumea este, cel puțin, un modelator al evoluțiilor interne; și uneori, chiar și un șofer în anumite privințe. Pentru a da efect practic unei agende de recuperare, rezistență și reformă, este necesar ca o strategie să se modifice pe mai multe niveluri. Acest lucru ar începe cu dezvoltarea capacităților pe plan intern, dar recunoscând valoarea pe care lumea exterioară o poate aduce acestui proces. Pentru a facilita acest lucru, India trebuie să construiască relații optime cu jucători și grupări internaționale cheie. În același timp, perspectiva mai largă și instituțiile care le locuiesc ar trebui să rămână favorizate. Preocuparea pentru aceste obiective constituie nucleul politicii noastre externe. Întrucât agenda post-pandemică capătă o urgență mai mare, va exista o creștere paralelă a vigorii în implementarea acestor abordări. Cu toate acestea, provocarea este că virusul Covid-19 a sporit complexitatea unei ordini mondiale care deja era în fază de tranziție. Prin urmare, corectarea calculelor noastre de politică externă este cheia realizării eficiente a dezvoltării interne.

20. În ceea ce privește modernizarea, colaborările și tranzacțiile străine au stat la baza absorbției unor tehnologii și practici mai bune. Pentru țările care erau mai concentrate pe dezvoltarea rapidă identificarea și facilitarea acestor intrări au devenit prioritatea politicilor externe. Am observat acest lucru atât în Asia de Est, cât și în Asia de Sud-Est. În cazul nostru, exista o așteptare că deschiderea economiei indiene după 1991 va crea rezultate similare. După un sfert de secol mai târziu, se pare că acesta nu a fost rezultatul. În loc să absorbim tehnologiile și să ne îmbunătățim capacitățile, am permis importurilor subvenționate să înlocuiască propria noastră producție. Rezultatul este subțierea sectoarelor și subminarea întreprinderilor mici și mijlocii care constituie coloana vertebrală a oricărei economii mari. Acest lucru nu poate fi permis să continue.

21. Privind în urmă, este dificil să ne gândim la o economie comparabilă care și-a valorificat accesul pe piață atât de inadecvat. O parte din responsabilitate poate fi atribuită pe bună dreptate aranjamentelor care au fost negociate în această perioadă. Dar există, de asemenea, realitatea mai largă a distorsiunilor pieței și a jucătorilor care o evită. Cu toate acestea, narațiunea puternică a corectitudinii politice ne-a ținut pe o cale îndoielnică prea mult timp. Astăzi, abilitatea de a gândi singuri creează o perspectivă în concordanță mai bună cu interesul nostru național. În abordarea partenerilor străini, trebuie să evaluăm corect complementaritatea acestora, înainte de a ajunge la înțelegeri. Poate exista întotdeauna un argument în favoarea flexibilității și chiar generozității față de vecinii prietenoși. Dar, de regulă, reciprocitatea și beneficiul reciproc trebuie să ne ghideze gândirea. Faptul că experiențele din trecut nu au decurs întotdeauna bine, totuși, nu este un argument pentru a aborda mai slab relația cu lumea. Dimpotrivă, recuperarea post-Covid necesită atât o colaborare internațională mai puternică, cât și o participare economică mai mare în străinătate.

22. Stabilirea oportunităților trebuie susținută prin îmbunătățirea metodelor de a face afaceri. În viața reală, aranjamentele G2G tind să fie complicate și consumatoare de timp. Urgența provocării este mai bine întâmpinată cu abordări care produc beneficii mai mari într-un interval de timp mai scurt. Consolidarea mediului favorabil pentru o participare mai eficientă la lanțurile de aprovizionare globale devine o prioritate. Încurajarea propriilor noastre afaceri în această privință și îmbunătățirea climatului de investiții interne sunt măsuri evidente. Pentru noi cei din guvern, trebuie pus un accent paralel pe G2B cu cel de pe G2G. Experiențele altor economii în creștere evidențiază importanța eforturilor guvernamentale pentru a crea capacități globale, critice țării noastre.

23. Încrederea și reziliența sunt două caracteristici principale în vremurile post-Covid. Pandemia a venit într-un moment când suspiciunile la nivel mondial erau deja în creștere și impasurile comerciale erau avansate. Comportamentul statelor în această perioadă a evidențiat și mai mult importanța lanțurilor de aprovizionare mai fiabile. În unele cazuri, acestea pot fi mai scurte; în altele, pur și simplu ar putea fi mai stabile. De asemenea, este esențial să ne dăm seama că a existat o evoluție în înțelegerea noastră în ceea ce privește securitatea națională. Lumea vizualiza deja securitatea economică ca elementul intrinsec. La aceasta, acum pot fi adăugate și cerințele de securitate a sănătății. Și din ce în ce mai mult, securitatea datelor. De fapt, o combinație a acestor evoluții a reînviat și o dezbatere privind autonomia strategică. Paradoxal, acest lucru se simte acum mai mult în țările dezvoltate, decât în națiunile în curs de dezvoltare. Acest fapt se reflectă în ceea ce privește problemele economice și tehnologice, mai degrabă decât interesele de securitate. Pentru India, este imperativ să participăm energic la viitoarele conversații globale și la încadrarea în politicile contemporane.

24. În ultimele două decenii, am stabilit cu fermitate o reputație globală „tehnică” care ajută atât la afaceri, cât și la branding. Pandemia a susținut percepția Indiei ca farmacie a lumii. La urma urmei, nu numai că am intensificat producția pentru a face față creșterii cererilor globale, dar am furnizat de fapt medicamente către 150 de țări, multe dintre ele pe bază de grant. Atenția se îndreaptă, de asemenea, asupra impactului pe care îl vom avea pentru a ne asigura că vaccinurile pentru Covid sunt accesibile atât fizic cât și financiar. Există și alte domenii în care talentul indian poate avea un impact global. Pe măsură ce lumea se îndreaptă către o economie a cunoașterii, importanța ingineriei și inovației va crește. Aplicațiile tehnologiei vor crea, de asemenea, un domeniu din ce în ce mai larg de servicii. Chiar și agricultura are acces la noi posibilități, odată ce este eliberată de constrângerile actuale. La fel ca mulți alții, abordăm considerabil lumea ca piață. Dar, având în vedere fondul nostru de talente în expansiune, îl vizualizăm și ca pe un loc de muncă global. Dacă mobilitatea este deja atât de semnificativă în calculele noastre, cultura muncii de acasă generată de pandemie ar putea deschide noi perspective.

25. Deblocarea potențialului cooperării globale necesită relații puternice cu puteri majore. În trecut, natura ordinii mondiale își impunea propriile constrângeri în acest sens. În multe cazuri, suprapunerea politică și de securitate a impactat colaborarea în toate celelalte domenii. O mentalitate puternică de bloc a inhibat, de asemenea, cooperarea serioasă dincolo de parteneriatele formale. Nu am avut o atracție mare ca piață, capacitățile noastre fiind mai mici, și nici nu am avut o influență mare ca producător. Toate acestea s-au schimbat considerabil în favoarea noastră. India este unul dintre principalii beneficiari ai dispersiei mai largi a puterii, a răspândirii mai mari a prosperității și a unei arhitecturi globale mai relaxate. Este posibil să avem încă un drum lung de parcurs, dar statutul nostru crește pe zi ce trece. Deși asta înseamnă, de asemenea, că trebuie să facem mai mult, această schimbare de sentiment este un factor puternic care trebuie valorificat pe deplin. Și acest lucru înseamnă o diplomație mai imaginativă, care angrenează mai mulți parteneri pentru a obține rezultate optime. Desigur, se recunoaște că însăși natura interacțiunilor globale este acum mai puțin rigidă. Dar, deși sunt necesare mâini mai delicate pentru a gestiona o pânză mai largă, poziționarea și statutul nostru ar depinde foarte mult de relațiile bilaterale critice.

26. Pe măsură ce India s-a aflat în neîntreruptă dezvoltare într-o lume schimbătoare, legăturile sale extinse cu marile centre de putere reprezintă un element cheie al acestei călătorii. În aproape toate cazurile, calitatea legăturilor sale a crescut substanțial, indiferent dacă a fost cântărită în termeni de politică, securitate, economie, tehnologie sau comunitate. Unele națiuni au susținut mai activ ascensiunea Indiei; alții au luat poziții nuanțate. Amploarea convergenței a variat, de asemenea, în mod inevitabil, nu doar în funcție de partener, ci ocazional, chiar de geografie. În timp ce fiecare a fost în mod natural unic, ceea ce au împărtășit a fost o realizare comună a multi-polarității globale și a interdependenței. Capacitățile și influența în creștere ale Indiei au avut o pondere mare în calculele lor. Gestionarea acestor relații, mai ales într-o lume mai sensibilă la frecare, nu este o provocare ușoară.

27. În ceea ce privește Statele Unite, guvernele succesive de ambele părți au urmărit în mod constant ceea ce a devenit un demers nepartizan. O puternică complementaritate economică și tehnologică, reflectată și în cultura muncii lor, a pus o fundație solidă. Iar diaspora a reprezentat o punte foarte eficientă. Dar, pe fondul polarităților emergente, ambele națiuni au dezvoltat un interes serios pentru un angajament intensificat. Există puține domenii pe care agenda comună le-a lăsat neatinse. Pe măsură ce nivelul lor de confort s-a îmbunătățit, ezitările din istorie au fost lăsate în urmă treptat. Obligațiile scenariului global vor crea convergențe mai puternice care prevestesc succes pentru direcția viitoare a legăturilor.

28. În ceea ce privește China, legăturile au fost stabile timp de trei decenii, pe măsură ce cele două națiuni au abordat provocările moștenite și circumstanțele noi. Pacea și liniștea în zonele de frontieră au constituit baza pentru o cooperare extinsă în alte domenii. Dar pe măsură ce s-a desfășurat pandemia, relația a fost supusă unui stres sever. Pentru a restabili normalitatea, acordurile dintre cele două țări trebuie respectate scrupulos și în întregime. În ceea ce privește Linia de Control Actual, orice încercare de a schimba unilateral status quo-ul este inacceptabilă. Relația nu poate fi imună la modificările ipotezelor care au stat la baza formării acesteia. Marile state civilizaționale care reapar în apropiere nu vor avea relații naturale stabilite ușor. Interesele lor sunt cel mai bine deservite de un angajament susținut bazat pe respect reciproc și sensibilitate reciprocă.

29. Într-o lume cu atâtea schimbări în curs, relațiile Indiei cu Rusia s-au menținut remarcabil de stabile. Logica strategică care a susținut această relație încă de la începuturile sale rămâne în continuare în mare măsură valabilă. Colaborarea într-o serie de domenii sensibile a fost semnul ei distinctiv. Opinia societății a recunoscut în mod tradițional natura specială a legăturilor de până acum. Creșterea aportului economic în cooperare a adăugat, de asemenea, un balast mai mare legăturilor. Pe măsură ce ambele țări fac bilanțul scenariului post-Covid, este probabil ca intersecția intereselor lor să rămână.

30. În ceea ce privește Europa, angajamentul Indiei din ultimii ani a depășit accentul pus doar pe membrii săi mai influenți. Relațiile au fost consolidate, pe măsură ce am interacționat mai profund cu colectivul UE. Parteneriatul cu Franța a căpătat conotații strategice; legăturile cu Germania devin stabile; există un angajament mai mare cu subregiunile din Europa, cu siguranță mai multe conversații cu Bruxelles și, probabil, o reîmprospătare a legăturilor tradiționale cu Marea Britanie. Ca regiune plină de capabilități, resurse și practici exemplare, Europa este un partener natural pentru o India mai ambițioasă. Interesul său revigorat pentru colaborarea Indo-Pacifică consolidează relevanța acestui angajament. Valorile comune și încrederea susținută capătă însemnătate pe măsură ce geopolitica devine mai ascuțită.

31. La capătul opus al lumii, există o motivație la fel de puternică pentru accelerarea parteneriatului cu Japonia. Având ca scop catalizarea multor aspecte ale modernizării Indiei, adevăratul său potențial este încă departe de realizat. Astăzi, proiectul trenului glonț promite să fie noua inițiativă emblematică, una care ar putea schimba profund transportul, urbanizarea și tehnologiile Indiei. Japonia poate face o diferență în ceea ce privește participarea Indiei în lanțurile globale de aprovizionare. Cele două națiuni cooperează strâns la reformarea multilateralismului și au un puternic interes comun în conturarea contururilor regiunilor lor.

32. În timp ce se angrenează cu diferiții poli ai unei ordini globale emergente, India va continua să acorde cea mai mare atenție vecinătății sale imediate. În ultimii ani, acest lucru a fost vizibil atât în atenția politică, cât și în concentrarea resurselor pentru clădirea conectivității. Ca perspectivă, politica Neighborhood First rămâne generoasă și nereciprocă în crearea unei baze pentru activități comune în diferite domenii. Efectele fructuoase ale acestor eforturi sunt deja evidențiate, cu proiecte care sunt demarate în Asia de Sud în domeniul energiei, drumurilor, căilor ferate, energiei etc. Ca urmare fluxul de persoane și mărfuri în regiune s-a îmbunătățit simțitor. Previzionând faptele, am face bine să ținem minte că toate vecinătățile sunt un amestec economic și emoțional. Fiecare, în felul său, este o realitate și trebuie păstrat în vedere continuu. Cu toate acestea, problemele politice mai trecătoare nu ne vor distrage de la obiectivul mai mare de a crea un spațiu comun de prosperitate generală. Totuși, provocarea terorismului transfrontalier este unică. Trebuie să fim fără compromisuri în combaterea acesteia. Pentru ca regionalismul să se dezvolte serios, ar fi nevoie nu numai de o abordare pozitivă a comerțului, conectivității și contactelor, ci și de o abjurare a terorismului ca politică de stat. Covid-19 a avut impact asupra tuturor statelor din Asia de Sud, iar recuperarea lor comună este condiționată de eforturile lor de colaborare.

33. În ultima perioadă, India a devenit, de asemenea, mai conștientă de extinderea vecinătății noastre, vecinătate care reprezintă o parte din istoria și patrimoniul său. Această conștientizare a fost propulsată de diaspora și de o varietate de factori economici, politici, culturali. Conștientizarea s-a desfășurat printr-o politică Act East care încapsulează ASEAN și nu numai. Parteneriatul nostru cu Australia pune în evidență progresul pe care îl facem în această direcție. Perspectivele SAGAR, care oferă un șablon pentru angajamentul cu vecinii noștri maritimi, exprimă aceeași inițiativă. Acest fapt este, de asmenea, vizibil într-un nivel ridicat de atenție acordat acum Israelului, Regatelor Golfului și Iranului. Impactul lor a dus la extinderea arenei operaționale pentru interesele indiene, în același timp atrăgând o sferă mai mare de resurse și prietenie. Aceste regiuni apropiate sunt, în mod natural, cele mai intensificate în ceea ce privește activitățile economice și prezența diasporei. Prin urmare, atunci când pandemia a dus la o încetinire economică au fost și cei mai afectați. Beneficiile cultivării relațiilor noastre din ultimul timp se pot regăsi în atenuarea consecințelor pentru India. Pe măsură ce lumea revine la o normalitate sporită, calitatea mărită a acestor relații poate ajuta la renașterea grabnică a oportunităților.

34. India va aborda relațiile internaționale într-un mod mai proactiv în urma pandemiei. O parte din acestea abordare va fi condusă de o viziune globală a intereselor țării pe care a dezvoltat-o constant de-a lungul anilor. Fie că vorbim de un angajament mai profund față de Africa care subliniază solidaritatea noastră istorică, fie de inițiativele din Caraibe până în Pacificul de Sud care ne conduc viziunea de dezvoltare, aceastea sunt exprimări ale propriei noastre evoluții. Presiunile pandemiei vor conferi în mod natural unor astfel de angajamente o urgență diferită. Acolo unde putem face o diferență în recuperarea și revigorarea altora, o vom face fără ezitare. În ceea ce privește valorificarea capacităților globale, diplomația în străinătate se va potrivi cu îndrăzneala reformelor de acasă. Și vom adopta o abordare mult mai holistică asupra provocărilor politice și a perspectivelor de realizare a acestora. Diplomația indiană va integra mai mult nevoile noastre de apărare și securitate, va susține mai mult interesele noastre economice și comerciale, va fi mai conștientă de capacitățile și ofertele noastre tehnologice și va fi mai sensibilă la problemele diasporei. Ne vom strădui să fim modelele Echipei India, lucrând cu adevărat ca unul astfel încât obiectivele noastre să fie îndeplinite și viziunea noastră să fie realizată.

35. India va intra în Consiliul de Securitate al ONU pentru a opta oară ca membru nepermanent la 1 ianuarie 2021. Odată cu trecerea timpului, argumentul pentru o prezență permanentă a devenit tot mai puternic. Începând de acum, vom presa puternic pentru multilateralismul reformat, care să facă ONU mai reprezentativă pentru realitățile contemporane. În mod firesc, prioritățile noastre vor reflecta interesele noastre naționale; dar vor fi și în favoarea circumscripției mai mari pe care o reprezentăm în lume. Exprimarea preocupărilor și nevoilor lor a devenit și mai importantă în urma Covid-19.

36. Răspunsul Indiei la depășirea acestor turbulențe și incertitudini este expus clar în viziunea lui Atma Nirbhar Bharat. În cuvintele prim-ministrului Narendra Modi, “nu este vorba doar de competiție, ci și de competență, nu de dominanță, ci de fiabilitate. Nu este vorba de a privi în interior, ci de a privi și ajuta lumea. Deci, când spunem Atmanirbhar Bharat, ne referim la o Indie ce este, în primul rând, autonomă. O India autonomă este, de asemenea, un prieten de încredere pentru lume. O Indie autonomă nu înseamnă o Indie care este egocentrică.”

37. Această viziune asupra lumii cuprinde agenda de redresare, reziliență și reformă care reprezintă necesarul vremurilor noastre. Perspectiva pune în lumină o Indie încrezătoare și autonomă, ale cărei capacități mai mari o vor face un jucător mai eficient pe arena globală. Se pune accent pe politici care vor promova și încuraja propriul nostru spirit antreprenorial și inovare. Dar sunt propuse și inițiative care deschid calea către o mai mare colaborare internațională. Realizarea unui echilibru optim între ceea ce trebuie să construim acasă, ceea ce are de oferit lumea și ceea ce putem numi contribuția noastră, nu este un exercițiu ușor. Dar cel mai sigur mod de a face acest lucru corect este să-l vedem prin prisma progresului socio-economic general. Și este nevoie de un guvern umanist pentru a fi înțeles clar acest lucru.

38. India reprezintă o șesime din omenire, iar succesul și eșecul ei vor modela, în multe privințe, viitorul colectiv. Deși suntem puternici din punct de vedere numeric, influența noastră nu este încă proporțională cu potențialul sau capacitățile noastre. Sardar Patel, care a fost un indian chintesențial, ar încuviința cu siguranță o mai mare încredere în sine la nivel național, exprimată pe scena globală. Facem progrese lăudabile fie că vorbim de moștenirea noastră, cum ar fi Yoga sau Ayurveda, inițiativele noastre, cum ar fi Alianța Solară Internațională sau Coaliția pentru Infrastructură Rezistentă la Dezastre, sau într-adevăr de conceptele strategice și platformele diplomatice care ne servesc interesele. În prezent India se regăsește mai mult în străinătate; lumea este, de asemenea, mai conștientă de această realitate. Și nu este vorba doar de idei abstracte și activități intangibile. A avea grijă de oamenii săi este un element intrinsec al ascensiunii unei națiuni. De ceva vreme, mândria noastră pentru realizările diasporei se îmbină bine cu îngrijirea cetățenilor noștri din străinătate. Pandemia a fost un test excepțional de hotărâre și tărie de caracter. Misiunea Vande Bharat s-a arătat ca dovadă a capacităților Noii Indii. Profit de această ocazie pentru a-i saluta pe toți cei care au contribuit la realizarea acesteia.

39. Sardar Patel a condus India în perioada de după Împărțirea Indiei și a modelat ferm concretizarea națiunii noastre moderne. Ne-a lăsat moștenire visele sale despre o Indie care să-și ocupe locul cuvenit în curtoazia internațională. Dar el ne-a oferit, de asemenea, inspirația pentru a parcurge această cale cu determinare. Evaluarea sa asupra situației și a obstacolelor cu care ne putem confrunta a fost întotdeauna înrădăcinată în realitate.

40. Pe măsură ce ne apropiem de cel de-al 75-lea an al independenței noastre și încercăm să depășim o provocare neașteptată, transformarea acestei crize în oportunitate ar fi cu siguranță modul său de abordare. La urma urmei, bărbații de fier nu numai că determină evenimentele în timpul vieții lor, ci rămân o inspirație care dăinuie peste ani.

New Delhi
31.10.2020

Articolul Prelegerea Memorială Sardar Patel-2020 de Minstrul Afacerilor Externe din India, Dr. S. Jaishankar: India și lumea post-Covid apare prima dată în Redeșteptarea.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*