Sprijin în pandemie! Tot mai mulți elevi solicită sfatul consilierului școlar

Școala online impusă de pandemia de coronavirus a adus schimbări în comportamentul copiilor. Lipsa de concentrare, hiperactivitatea și dificultățile de învățare sunt principalele probleme cu care se confruntă elevii.




Dificultățile prin care trecem cu toții din cauza pandemiei sunt resimțite și de către cei mici. Bulversați de schimbările la care sunt nevoiți să se adapteze, elevii, dar și profesorii, se confruntă cu probleme noi, iar rolul consilierului școlar devine mai important ca niciodată.

”În calitate de consilier școlar am observat că a fost dificilă trecerea școlii clasice în online și pentru cadre didactice, părinți și elevi. Cadrele didactice au urmat cursuri pentru formarea de competențe digitale, și-au transformat metodele de predare în asa fel încât să transmită cât mai ușor cunoștințe elevilor, casa a ajuns să fie sala de clasă și toată familia acestuia se ”implica” în predare. Multe cadre didactice s-au reinventat în aceasta perioadă, au văzut pandemia ca pe o provocare, au colaborat mai mult și au învățat mai mult ei înșiși. Sunt și unele cadre didactice care au fost copleșite de anxietate, probleme de sănătate, lipsă de control, au întâmpinat dificultăți în utilizarea tehnologiei”, explică Laura Secoșan, consilier școlar și profesor la Școala Gimnazială ”Anișoara Odeanu”.

 Abandonul școlar, principala problemă

Principalul risc în ceea ce privește sistemul de învățământ din România este abandonul școlar. Numărul elevilor care renunțau la școală era crescut și înainte de pandemie, însă trecerea în online a accentuat această problemă.

”Unele familii erau în risc încă de dinaintea instalării pandemiei (părinți plecați în străinătate, risc de abandon școlar din cauza absentelor, corigențe, întârzieri în învățare, dificultăți de gestionare a stresului, anturaj nepotrivit, utilizarea exagerată a dispozitivelor electronice) și în cazul lor problemele s-au agravat. Însă toate familiile au trebuit să își reorganizeze programul în asa fel încât să se adapteze școlii online. Elevii din clasele primare au avut nevoie de suportul și sprijinul constant al unui adult care să le ofere ajutor în învățare, dar și la conectarea la dispozitivele online. Unii elevi nu au avut acest sprijin, iar alții nu au avut niciun dispozitiv electronic. Când s-au reîntors la școală s-au observat întârzieri în învățare, lipsa de concentrare a atenției, hiperactivitate”, adaugă prof. Laura Secoșan.

Odată cu începutul semestrului doi al anului școlar 2020-2021, școlile și-ar redeschis porțile pentru cursurile în format fizic. Lugojul se încadrează în scenariul galben, adică fac lecții în format fizic preșcolarii, elevii din clasele primare și cei din clasele terminale.

 Dificultăți la revenirea fizică la școală

Lipsa interacțiunii directe și a socializării cu colegii și profesorii, pe o perioadă atât de îndelungată, a lăsat urme semnificative în caracterul elevilor. În momentul de față, le este dificil să se reobișnuiască cu rutina școlii clasice.

”Unii manifestă lipsa de concentrare în timpul orelor și nevoia de a avea telefonul mereu asupra lor. Timpul petrecut în fața ecranelor telefonului sau laptopului a crescut! Pe lângă școală, elevii nu au renunțat la utilizarea acestora pentru jocuri, site-uri de socializare, ajungând să fie în risc de a se instala dependența sau de a deveni victime ale cyberbullying-ului, acolo unde părinții nu reușesc să stabilească un program cu copiii lor. Unii elevi și-au pierdut bunicii sau alți membri ai familiei, în alte familii au fost divorțuri sau părinți care și-au pierdut locul de muncă, toate aceste schimbări au pus amprenta pe starea emoțională a copilului. Cred că este important rolul psihologului școlar nu numai în acesta perioadă dificila, dar acum mai mult decât oricând avem nevoie să colaborăm toată comunitatea pentru binele copiilor, parteneriatul profesor-părinte-copil-psiholog fiind foarte important”, este de părere prof. Laura Secoșan.

Consilierul școlar de la Școala Gimnazială ”Anișoara Odeanu” din Lugoj este de părere că au fost binevenite activitățile de dezvoltare personală pentru elevi în școala online, respectiv jocurile, cititul de povești, activități în care s-a vorbit despre emoții și gestionarea stresului, rol important având și poveștile terapeutice despre gestionarea fricii și a furiei, jocurile de intercunoaștere și autocunoaștere, dar și consilierea individuală în situații de criză (deces în familie, risc de abandon școlar).

 Consilierea, necesară și pentru părinți

În această perioadă plină de provocări și părinții au primit sprijin prin consiliere individuală, fiind abordate teme precum disciplinarea pozitivă ori crearea de relații pe baza de încredere. Totodată, a fost susținut și grup de sprijin pentru părinții de adolescenți, toate activitățile având loc în spațiul online.

”Poate că un mesaj potrivit de încheiere este să fim mai înțelegători unii cu alții în perioada acesta, mai empatici, mai atenți la sănătatea emoțională a copiilor decât pe transmiterea de cunoștințe. Cred că e mare presiunea pe copii, mai ales pentru cei care s-au întors la școală acum. Există frica la elevi și profesori că iar ne întoarcem în online și trebuie să facem acum, la școală, cât putem. Să punem accentul pe relație, toleranță, încurajări, comunicare deschisă”, concluzionează prof. Laura Secoșan.

Articolul Sprijin în pandemie! Tot mai mulți elevi solicită sfatul consilierului școlar apare prima dată în Redeșteptarea.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply

*